Ordensregler

Stiftet den 26. August 1947

Ordensregler for Haveforeningen Frydenlund

1. Havens vedligehold
    1. Kolonihaverne og de derpå værende huse skal holdes i ordentlig og sømmelig stand.
    2. Haven må beboes fra sæsonstart den sidste lørdag i marts til sæsonslut sidste søndag i oktober.

I vinterperioden fra sidste søndag i oktober til sidste lørdag i marts må havelejeren opholde sig i haven fra kl. 7.00 til 21.00.

Ophold i haven udover nævnte tidsrum kan medføre øjeblikkelig opsigelse af lejemålet.

3. Affald skal sorteres i de relevante affaldscontainerne
      Er der ikke plads i de nærmeste containere, må man bortskaffe sit affald på anden vis. Affaldscontainerne/områderne er fælles for alle fire foreninger.
    4. Anlægget af haverne skal være således, at lys og luft har bedst mulig adgang til haverne. Træer og anden høj beplantning placeres og beskæres så de ikke generer naboerne.

Træer der er på kommunens liste over bevaringsværdige træer må kun beskæres eller fældes efter tilladelse fra kommunen. Se link til listen på vores hjemmeside.

5. Klipning og vedligehold af hække påhviler den enkelte havelejer. Hækkene skal klippes to gange om året, første gang inden den 15. juli og anden gang inden den 15. september. Hvis den enkelte havelejer hverken har klippet sin hæk til den 15. juli eller den 15. september kan bestyrelsen bestille gartner på havelejerens bekostning jævnfør foreningens vedtægter.
    6. Den enkeltes havelod skal være omgivet af klippede hække af valgfri type (dog ikke pil, hvor rødder ødelægger dræn) med en max. højde på 1,60 meter. Hæk er et fælles anliggende mellem naboer og ved ny-plantning skal typen af hæk aftales.

På grund af tilgængelighed for større køretøjer i tilfælde af brand og andre ulykker skal vejbredden i haveforeningen være minimum 2,20 meter.

7. Den enkelte havelejer skal holde havegangen uden for sin egen hæk fri for ukrudt ud til midtlinjen.
      Havelodden skal være forsynet med tydeligt nummer.
    8. Brug af motorredskaber er ikke tilladt på søn- og helligdage, i juni, juli og august.
    9. Det er forbudt at bruge sprøjtemidler (pesticider) i Aarhus kommune og dermed også i kolonihaven.
  2. Husdyrhold
    er ifølge dispensation fra Århuskredsen tilladt på følgende betingelser
    1. Et medlem som ønsker at holde husdyr i haveforeningen, skal henvende sig til bestyrelsen og lade sit husdyrhold registrere. Ved ændringer i husdyrholdet er medlemmet pligtig til, omgående at få registreringen ændret.
    2. Som husdyr kan registreres hund, kat, stuefugle o.l., Dyrene skal behandles forsvarligt jfr. gældende dyreværnslov. Hunde skal være ansvarsforsikrede.
    3. Dyrene skal holdes indenfor egen grund eller føres i snor (husk posen) og må ikke, ved deres adfærd være til gene for foreningens øvrige medlemmer.
    4. Det er forbudt at kamp/dræber hunde samt krydsninger deraf opholder sig i haveforeningen
    5. Det er tilladt at have husdyr på besøg i haven ”Husdyrsgæst”. Husdyrsgæst defineres som et dyr der maksimalt opholder sig et døgn pr. uge i haven.
  3. Bebyggelse
    1. Intet nybyggeri, ombygning eller tilbygning må finde sted, før byggetilladelse er indhentet i henhold til kolonihaveforbundets Aarhus-kreds byggeretningslinjer. Her kan du også finde oplysning om afstande til hæk, regler om badebassin/havedam, kompostbeholdere, drivhuse m.m.
  4. Parkering
    1. Der må ikke parkeres på haveforeningens stier. Af- og pålæsning er tilladt.
  5. Afbrænding
    1. Al afbrænding af haveaffald er forbudt.
  6. Vand
    1. Det tilstræbes at der lukkes op for vandet på dagen for sæsonstart, sidste lørdag i marts. Der lukkes for vandet ved sæsonafslutning, sidste søndag i oktober.

Både vandåbning og lukning er afhængig af om der er udsigt til frost. Åbning og lukning af vandet meddeles ved mail. Medlemmerne er forpligtet til at være til stede ved åbning eller være repræsenteret, for at kontrollere og udbedre evt. frostskader på vandinstallationen i egen have.

2. Ved medlems fravær og ved konstateret brud på vandinstallationen, opkræves et gebyr på kr. 100,00 desuden betales de materiale- og håndværkerudgifter der måtte være i forbindelse med evt. reparationsarbejde.
    3. I tiden fra 1. maj til 30. september er det ikke tilladt at vande med turbine eller slange i tidsrummet mellem kl. 11.00 og kl. 16.00.
  7. Øvrige bestemmelser
    1. Medlemmerne skal overholde ro og orden. Fra hus og have må der ikke foregå erhvervsmæssig handel eller lignende. I modsat fald kan lejemålet opsiges. Havelejerne er ansvarlige og pligtige at erstatte evt. forvoldt skade ved kørsel o.l. i havekolonien. Det gælder også evt. gæsters gøren og laden indenfor havekoloniens område.
    2. Reparation af biler i større omfang må ikke finde sted på foreningens område, ligesom uindregistrerede køretøjer ikke må efterlades på området. Campingvogne og lastbiler må ikke henstilles på parkeringspladsen.
    3. Bestyrelsen skal foretage havevandring, mindst to gange i perioden 1. april til 30. september.

Vedtaget på haveforeningen Frydenlunds generalforsamling 25.03.17, revideret 22.08.20 og igen 19.06.21.